Interscambio studentesco

Countries without frontiers

dal 1 Settembre 2023 al 31 Ottobre 2024

Il Liceo Scientifico Mascheroni assegna agli incontri tra i giovani una grande importanza formativa e didattica. E’ ferma la convinzione che la cultura sia fondamentalmente dilatazione degli orizzonti intellettuali e affettivi e mezzo per maturare la capacità di accettare le diversità culturali, superando visioni ristrette ed egoistiche. Altrettanto ferma è la convinzione che la scuola abbia il dovere di fornire queste occasioni di incontro, soprattutto oggi, in cui situazioni, aspirazioni e interessi sono necessariamente confrontati e valutati in un contesto molto più ampio e internazionale.

Il Progetto “Interscambio studentesco” è proposto alle classi terze e quarte. Si articola in due fasi della durata ciascuna di circa 8 giorni sviluppate in due anni scolastici successivi: una prima fase di accoglienza a Bergamo degli istituti stranieri gemellati con le classi del nostro Liceo e una seconda fase di soggiorno all’estero presso le rispettive scuole partner.

Description and goals

Our most important aim is to help our students develop awarness that differences and similarities in traditions and life style can widen our perspective. To this purpose teachers and classes will encourage students to develop understanding and acceptance of diversities. The international exchange experience focuses on socializing and welcoming different habits and attitudes and making any possible effort to share and appreciate what young people from European countries have in common.

Our further goal is boosting the communication skills. The international exchange will improve the students’ capability to communicate ideas, emotions and knowledge in English. English will be the language spoken for all day long in every activity: workshops at school, at home with the host families and in free time.
The international and national exchange is offered to students of the third or forth classes (16-17-18 years old); the students will be able to join the experience after checking the availability of the families to host foreign students and of the teachers to organize and monitor the activity at every stage. The whole third classes will confirm their availability at the beginning of the school year, the whole forth classes at the end of the third year.

Both students and teachers will be guests at their friends’ and colleagues’ in the different European twin towns in the following school year.
During the week in Bergamo the guest students will live with our families and will be able to share moments of peaceful daily routine together with formal occasions aimed to strengthen both the pedagogical and the cultural aspect of the meeting, such as visiting cities with a great cultural heritage, researches, exhibitions of materials, socialization activities, etc.

Attraverso una serie di attività volte alla socializzazione e alla conoscenza della propria e altrui cultura si intende perseguire i seguenti obiettivi:

• familiarizzare con la grande diversità di situazioni che l’Europa presenta
  • favorire l’incontro e la conoscenza dell’“altro” per arricchire la comprensione e la tolleranza
  • trasmettere l’idea che il superamento e l’accettazione delle differenze sono possibili e contribuiscono altamente alla costruzione di una mentalità più ampia e più umana
  • sviluppare una conoscenza di sé più ampia
  • costruire relazioni responsabili con i propri compagni e con i partner stranieri
  • potenziare i livelli di comunicazione in una lingua diversa da quella madre.